Blogiarkisto

Blogissa maaseutupolitiikan asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista maaseutupoliittisista aiheista ja tuovat esiin maaseudun näkökulmaa yhteiskunnallisessa keskustelussa pinnalla oleviin asioihin. Blogiin otetaan vastaan aiheeseen sopivia vieraskynäkirjoituksia. Jos haluat tarjota kirjoitusta, ota yhteyttä teemaverkostojen erityisasiantuntijoihin tai Antonia Husbergiin, antonia.husberg(a)mmm.fi.
12.1.2016 8.00

Autoni tulevaisuus

Heli Siirilä

Ostin syksyllä käytetyn auton, vuosimallia 2005. Edellinen autoni olikin vm. 1996. Jos ajelen ostamallani autolla taas seuraavat kymmenen vuotta, niin millaiseksi liikenne Suomessa on ehtinyt muuttua siinä ajassa? Pöhinä ja kuhina tuntuu olevan kovaa, että liikenteen on muututtava.

Auto on käyttämättä noin 95 % ajasta

Liikennettä käsittelevissä teksteissä kerrotaan, että keskimäärin autoa käytetään viisi prosenttia ajasta. Loput 95 prosenttia se vain seisoo. Luku ilmeisesti perustuu tieteelliseen selvitykseen. Jos luku pitää paikkansa (ainakin minun kohdalla pitää), niin tuhansien eurojen autoinvestointi on keskimäärin harvinaisen tehoton.

Maaseudulla auto on lähestulkoon aina välttämätön hankinta, jota ilman ei pysty arkea pyörittämään. Mutta voisiko auton omistajuutta miettiä tulevaisuudessa uusiksi?

Liikenne- ja viestintäministeriö ja alan eri toimijat ovat muutaman vuoden ajan hahmotelleet, millainen liikenne voisi olla palveluna (mobility as a service, MaaS). Liikennekaaren valmistelu, digitalisaation hyödyntäminen liikenteessä, juna- ja linja-autoliikenteen toimintamuutokset ovat osa käynnistynyttä muutosprosessia. Prosessi aiheuttaa myös vastustusta, joka tuli ilmi mm. valtion budjetista käydyistä keskusteluissa eduskunnassa ja mediassa. 

Maaseutu ja älyliikenne -seminaari käsittelee aihepiiriä

Onko maaseutua muistettu ottaa mukaan tässä uuden liikkumisen suunnittelussa? Tunnetaanko maaseudun ilmiöitä ja tarpeita? Maaseudun liikkumisen muutos herättää kysymyksiä ja hämmennystä. Siksi aiheesta järjestetään puolenpäivän pituinen ”Maaseutu ja älyliikenne” -seminaari ti 26.1.2016. Siihen voi osallistua livenä Seinäjoella tai suoran nettilähetyksen välityksellä omalta tietokoneeltasi. Tarkemmat tiedot löytyvät blogin lopusta.

Arki 10 vuoden päästä

Palataanpa takaisin autohankintaani. Eli jos ajelen autollani vuoteen 2025, on yksi mahdollisuus, ettei sen jälkeen tarvitse ostaa enää seuraavaa tilalle. Käyttäisin liikkumispalveluita. Varsinkin, jos asuinympäristöni ei ole sitä kaikkein harvimmin asuttua maaseutua. Pääsisin eroon mm. autovakuutuksesta, verosta, tankkaamisesta, varaosien ostamisesta ja siitä tympeydestä, että ”mistä tuo kolina kuuluu ja pitääkö sille tehdä jotain”. 

Melkoinen energia siis vapautuisi, jos siis voisin auton omistamisen ja ajamisen sijaan matkustaa kuukausimaksulla miten lystään. Varmasti sekään ei ole totaalinen onnen täyttymys, mutta silti minulle ja monelle muulle hyvä vaihtoehto.

Jää nähtäväksi!

Heli Siirilä

Kirjoittaja on erityisasiantuntija maaseudun maankäyttö ja infrastruktuuri -verkostossa ja toivottaa kaikki tervetulleeksi seminaariin Seinäjoelle tai netin välityksellä. 


Ilmoittautumislomake , dl maanantai 18.1.2016


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi