Blogiarkisto

Blogissa maaseutupolitiikan asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista maaseutupoliittisista aiheista ja tuovat esiin maaseudun näkökulmaa yhteiskunnallisessa keskustelussa pinnalla oleviin asioihin. Blogiin otetaan vastaan aiheeseen sopivia vieraskynäkirjoituksia. Jos haluat tarjota kirjoitusta, ota yhteyttä teemaverkostojen erityisasiantuntijoihin tai Antonia Husbergiin, antonia.husberg(a)mmm.fi.
27.11.2015 8.00

Matkailualan yhteistyö – vaihtoehto kilpailulle

Paula Jokisalo

Sana yhteistyö tuntuu tutulta, jokapäiväiseltä ja jopa itsestään selvältä. Miksi siitä sitten kuitenkin puhutaan niin paljon ja sen tärkeyttä korostetaan?

Itselläni on ollut ilo osallistua syksyn aikana useisiin matkailualan tilaisuuksiin, seminaareihin ja tapaamisiin (mm. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan matkailuparlamentit, Gofinlandin Matkailu ja digitaalisuus tilaisuus, VisitFinlandin seminaarit). Vaikka painopisteet tilaisuuksissa ovat olleet hieman erilaisia, on kaikkia yhdistänyt tavalla tai toisella vahva yhteistyön teema.
”Niinkin yksinkertainen asia kuin yhteistyö nousi esiin useassa puheenvuorossa. Vai onko se niin yksinkertainen asia sittenkään?”

Paremmalla yhteistyöllä voisimme saavuttaa jotain paljon enemmän

Suomi-matkailussa kipupiste on yritysten välisessä kilpailussa. Valitettavasti samalla alalla tai samalla alueella toimiva yritys mielletään enemmin kilpailijana kun yhteistyökumppanina tai voimavarana. Näin voi ajatella, jos katsantokanta on suppea ja aikaperspektiivi lyhyt.
Miten asetelma muuttuu, jos pääasialliseksi kilpailijaksi nähdäänkin esim. naapurimaidemme Ruotsin tai Norjan saman alan yritykset? Yksittäisen suomalaisen yrityksen keinot vastata kilpailuun loppuvat melko nopeasti. Tässä kohtaa yhteistyö naapuriyrityksen kanssa nousee arvoon arvaamattomaan ja tiiviillä yhteistyöllä voidaan saada aikaan jotain paljon enemmän, kun yritykset yksinään.

Gofinland.fi:n Matkailu ja digitaalisuus tilaisuudessa 28.10. Tuomo Meretniemi valaisi tätä asiaa mielestäni erinomaisesti. Tärkeintä on pyrkiä saamaan alueelle mahdollisimman paljon ulkomaalaisia matkailijoita kotimaisten ohessa ja palvella heitä erinomaisesti. On aivan sama, kenen palveluja ulkomaalaiset ensi kädessä ostavat. Tärkeintä on, että he tulevat alueelle ja heidän kokemuksestaan tehdään ainutlaatuinen. Ja kun tässä onnistutaan, sataa hyvää jokaisen alueen toimijan laariin.
Tuomo jopa antoi konkreettisen työkalun, miten yhteistyötä saataisiin enemmän aikaiseksi: JONKUN täytyy vain nostaa kädet ja alkaa tekemään asialle jotain. Tämä innostunut JOKU houkuttelee asenteellaan muita mukaan ja siitä se sitten lähtee. Mutta jokaisen tulisi ymmärtää, että asiat eivät muutu, ennen kuin JOKU ryhtyy toimeen. Voisitko se olla Sinä?

Marja Määttä Rukan Salongista Kuusamosta kertoi samaisessa tilaisuudessa erinomaisen esimerkin siitä, miten yhteistyö heidän alueellaan on toiminut. Yhdeksän eri yrityksen välinen yhteistyö on poikinut SaunaTour – tuotteen, jota voivat ylpeänä myydä turisteille. Eipä tämä olisi varmasti ollut mahdollinen ilman aitoa yhteistyötä.

Hyvää yhteistyötä!

Paula Jokisalo

Paula Jokisalo työskentelee liiketoimintapäällikkönä Alma Median tytäryhtiön Alma Mediapartners Oy:n vuonna 2015 julkaisemassa Gofinland palvelussa. Matkailu on keskeinen maaseudun elinkeino, jonka eteen tehdään työtä YTR:n maaseudun elinkeinot ja osaaminen -verkostossa (MESI)

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi