Blogiarkisto

Blogissa maaseutupolitiikan asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista maaseutupoliittisista aiheista ja tuovat esiin maaseudun näkökulmaa yhteiskunnallisessa keskustelussa pinnalla oleviin asioihin. Blogiin otetaan vastaan aiheeseen sopivia vieraskynäkirjoituksia. Jos haluat tarjota kirjoitusta, ota yhteyttä teemaverkostojen erityisasiantuntijoihin tai Antonia Husbergiin, antonia.husberg(a)mmm.fi.
1.2.2016 15.00

Täällä Suomessa me puhumme toisillemme

Heli Siirilä

Maaseutua ja älyliikennettä käsitelleessä seminaarissa kuultiin yllättävä väite: suomalaiset puhuvat toisilleen! Ja tästä puhumisesta on etua, kun liikkumista ja liikennettä muokataan kohti palvelumallia.

Monen eri toimijan palaset liikahtamaan yhtä aikaa

Liikkuminen palveluna -malli (MaaS) ja maaseutu osana sitä oli seminaarin aiheena 26.1.2016. Toiminnanjohtaja Sampo Hietanen totesi puheenvuorossaan, että liikenne palveluna -konsepti etenee parhaiten niissä maissa, joissa eri toimijoiden palaset saadaan liikahtamaan samaan suuntaan yhtä aikaa. Toimijoita ovat mm. eri alojen yrittäjät (mobiilisovellus-, taksi- ja joukkoliikenneyritykset sekä nettioperaattorit), liikenteen käyttäjät, lainsäätäjät sekä ohjaavat viranomaiset.

Suomessa on hyvät edellytykset saada eri toimijoiden palaset liikahtamaan yhtä aikaa, koska Suomessa on etu, jota ei kaikissa maissa ole: Suomessa eri alojen toimijat, jopa keskinäiset kilpailijat, keskustelevat ja puhuvat toisilleen. Näin ei ilmeisesti ole tilanne esimerkiksi Amerikassa. Siksi suomalaisten kannattaisi olla nyt asialla ja etulinjassa. Jos MaaS-malli saadaan toimimaan Suomessa, päästään sitä osaamista myymään ulkomaille. 

Kokeiluja käynnissä

Seminaarissa kuultiin myös TeliaSoneran kokeilusta, joka on parhaillaan käynnissä Hämeenlinnan seudulla. Siellä asiakkaat pystyvät Sonera Reissu -kännykkäsovelluksella tilaamaan matkaketjun kohteesta A kohteeseen B. Ketjuun kuuluu tässä alkuvaiheessa juna- ja taksimatkat. Sovelluksella pystyy maksamaan koko kokonaisuuden yhdellä summalla, yhdellä kerralla. Ei siis erillisiä maksamisia taksista tai junasta.

Kokeilusta on tarkoitus kerätä käyttäjäkokemukset ja sen perusteella päättää, halutaanko palvelumalli laajentaa Suomeen ja myöhemmin jopa Pohjoismaihin ja Baltiaan. Tämän vuoksi pyydän, että parahimmat Hämeenlinnan seudun asukkaat erityisesti maaseudulla, olkaa rohkeita ja kokeilkaa uutta palvelua! Sillä pienellä aktiivisuudella voi olla kauaskantoiset myönteiset vaikutukset Suomeen.

MaaS-ajattelussa tavoitteena ei ole lopettaa yksityisautoilua. Ensitavoitteena on, josko kotitalouksissa voitaisiin luopua kakkosautosta, lisätä kulkuneuvojen täyttö- ja käyttöastetta sekä helpottaa alaikäisten liikkumismahdollisuuksia. Keskimäärin auto on käytössä noin 5 prosenttia ajasta, eli käyttämättä huimat 95 prosenttia ajasta. Tämänkin vuoksi ihmisten liikkumisessa, niin maaseudulla kuin kaupungeissa, voisi olla jotakin kyseenalaistettavaa, uudelleen mietittävää ja -ideoitavaa.

Heli Siirilä
Kirjoittaja on YTR:n maaseudun maankäyttö ja infrastruktuuri -verkoston erityisasiantuntija, joka miettii, millä tavalla omaa liikkumista voisi kyseenalaistaa ja kehittää.

Seminaarin kalvot ja tallenne

Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisema video liikenteestä palveluna

Sonera Reissu Hämeenlinnan seudulla


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi