Uutisarkisto

1.7.2015 8.00

Maaseudulla arvostetaan lähipalveluja

Vastikään julkaistussa Vaasan yliopiston tutkimuksessa Palvelut läheltä selvitettiin maaseudun asukkaiden näkemyksiä kuntapalvelujen ja valtion paikallishallinnon palvelujen muutokseen. Tutkimusalueina oli kahdeksan paikkakuntaa eri puolilta Suomea.

Tutkimuksessa tuli vahvasti esiin huoli maaseudun tulevaisuudesta. Palvelujen siirtyminen yhä kauemmas kauhistuttaa asukkaita, sillä jo nyt palvelujen saatavuuteen ja saavutettavuuteen liittyy paljon ongelmia. Etenkin terveyspalvelujen järjestämisestä annettiin kielteistä palautetta. Myös valtion paikallishallinnon palvelujen siirtyminen verkkoon ärsyttää monia. Maaseudulla vaaditaan tasa-arvoista kohtelua ja mahdollisuutta asioida kiinteässä palvelupisteessä omalla paikkakunnalla.

Kohti sujuvaa arkea ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja

Tutkimustulosten perusteella kunnissa ja kaupungeissa tulisi etsiä asioinnin ja arjen kannalta hyviä ratkaisuja asukkaita kuunnellen ja erilaisia vaihtoehtoja selvittäen palvelujen keskittämisen sijaan. Kuntapalveluissa tulisi yhä enemmän luopua kuntarajoista, jotta asuinpaikka ei määritä liikaa sitä, mitä palveluja on saatavilla.

Peruspalveluilla pitäisi olla valtakunnallisesti samanlaiset kriteerit koko maassa. Etäisyydet palveluihin eivät saisi olla kohtuuttomat. Kiinteiden palveluiden tulisi sijaita paikkakunnilla, jotka ovat luontevia asiointikeskuksia, ja jonne pääsee julkisilla liikennevälineillä, jos niitä vielä on. Laajoissa kunnissa kuntien yhteistyön tulisi toimia kaikkiin suuntiin.

Valtion paikallishallinnon muutoksia tehtäessä tulisi huomata, että osa kansalaisista ei käytä verkkopohjaisia palveluita lainkaan. Mahdollisuus henkilökohtaiseen asiointiin tulisi turvata kohtuullisen matkan päässä. Kunkin toimijan eri yksiköiden tulisi tehdä yhteistyötä siten, että maahan jää maantieteellisesti tasapainoinen ja oikeudenmukainen asiointipisteiden verkko.

Yhteispalvelupisteitä kehitettävä

Monella hankkeella vauhditettu yhteispalvelupisteiden verkko on osoittautunut pettymykseksi. Palveluja ei ole kattavasti eikä samanlaisesti saatavana eri paikkakunnilla. Myös varsinaiset palvelut ovat hyvin vaatimattomia. Mahdollisuus tietokoneen käyttöön ja opastus sähköisten palvelujen käyttöön eivät riitä.

Nykyisestä toimimattomasta järjestelmästä ja jatkuvista hankkeista sekä pilottikokeiluista tulisi nopeasti luopua. Niiden sijaan tulisi etsiä ratkaisuja, joiden kautta ikääntyneet ihmiset ja muut tietokonetta käyttämättömät saavat konkreettista apua asioidensa hoitamiseen. Yhteispalvelupisteistä pitäisi luoda oikeasti toimivia palvelupaikkoja lomakejakelun sijaan.

Tietoliikenneyhteydet kuntoon

Koska suurin osa valtion paikallishallinnon palveluista tulee siirtymään ajan myötä verkkoon, pitää koko maassa olla nopeat ja hyvin toimivat laajakaistayhteydet. On hyvä, jos verkossa pystyy hoitamaan kaikki asiat siten, ettei tarvetta henkilökohtaiseen asiointiin ole. Vaihtoehtoinen toimintatapa tulee kuitenkin säilyttää toistaiseksi niille, jotka arvostavat henkilökohtaista kontaktia. Palvelujen laatuun tulee myös panostaa, jotta sähköinen palvelu ei näyttäydy kasvottomana ja etäisenä.

Lisätietoja:
Kari Leinamo, puh. 029 449 8605,
etunimi.sukunimi@uva.fi


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi