Uutisarkisto

27.12.2016 9.00

Tekniikka on, joten tekemistä vailla liikenteen muuttuminen palveluksi

Liikennekaari ja MaaS puhututtavat koko Suomessa. Jotta liikkumisen muuttuminen palveluksi konkretisoituisi, esiteltiin 14.12.16 pidetyssä seminaarissa erilaisia hallinnollisia ja teknisiä esimerkkejä, joilla muutos konkretisoituu.

Välineitä etenemiseen on

Liikkuminen muuttuminen palveluksi on sekä hallinnollinen että tekninen kysymys. Kaikista keskeisin rooli lienee sillä, kuinka sinä ja minä, eli jokainen meistä on valmis muuttamaan liikkumistapojaan.

Jaakko Rintamäki SITOsta kertoi esityksessään muun muassa siitä, millaisia muutoksia on tehty kunnan ja ELY:n toiminnoissa KÄTEVÄ Seinäjoki -prosessin yhteydessä. KÄTEVÄssä kokeillaan oikeiden asukkaiden/asiakkaiden kanssa matkustuspalvelukokonaisuutta, jossa asiakas saa matkustaa tietyn määrän julkisella liikenteellä ja taksilla kuukausimaksuperusteisesti. Keskeinen osa KÄTEVÄ-prosessia on myös selvittää, miten tulonjako muodostuu eri palvelutuottajien kesken. Seinäjoen kokemuksia kannattaa todella seurata lähivuosina!

Christina Lind-Kangas kertoi Pietarsaaren keskustassa toimivasta Vippari-kutsujoukkoliikenteestä. Alueella ei siis ole perinteistä säännöllistä reittiliikennettä, vaan julkinen paikallisliikenne perustuu kutsumiseen. Toimiva systeemi on ollut käytössä jo 20 vuotta. Kutsujoukkoliikenne voi olla hyvä vaihtoehto tietynlaisille maaseutualueille tilanteissa, joissa säännöllinen reittiliikenne ei tavoita tarpeeksi asiakkaita.

Yksi keskeinen osa kaikkien matkustamista on sen maksaminen. Tuomo Parjanen PayiQ:sta kertoi joustavista matkustuslipuista ja maksamisen mobiilijärjestelmistä, jotka osaltaan helpottavat ja konkretisoivat matkustamisen muutosta digitaaliseksi.

Miika Murremäki Postista raotti Postin tulevaisuuden suunnitelmia. Moni suunnitelma edellyttää Liikennekaari-lainsäädännön toteutumista, mutta jo nyt on käynnissä erilaista kehitystyötä ja kokeilua. Maaseudun nykytilanteen kannalta katsottuna Posti on yksi niistä harvoista toimijoista, joka tällä hetkellä säännöllisesti tavoittaa jokaisen talouden tai yrityksen maaseudulla. Toivottavasti tilanne säilyy samana tulevaisuudessa. 

Yksityiset henkilöt voivat kokeilla uusia juttuja jo nyt liikkumisensa suhteen.  Lauri Lankinen Vediafistä kertoi sovelluksesta, jolla taksimatkan jakaminen ja maksaminen tulevat helpommaksi. Erik Kanerva Shareit Blox Car:sta esitteli palvelua, jonka kautta voi joko vuokrata oman auton toiselle henkilölle. Palvelun kautta vuokratessa sisältyy vuokraamiseen myös vakuutus mahdollisten ongelmien varalle.  

Olavi Paananen Perille mobility services oy:sta kertoi Perille.fi-palvelusta, jolta matkustaja löytää kätevästi eri matkustusvaihtoehdot paikasta A paikkaan B. Palveluun kannattaa tutustua myös pienen kunnan, joka miettii sopivia kanavia viestiä joukkoliikenneaikatauluistaan. 

Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Maaseutupolitiikan neuvosto MANEn infra-verkosto, Liikennevirasto, ITS Finland ja liikenne- ja viestintäministeriö. Seminaaria seurasi netin välityksellä isompi iso osallistujista eli yli sata henkilöä. Kiitos kaikille osallistujille, niin salissa paikanpäällä olleille kuin netissä etänä seuranneille!

Luentokalvot ja linkki tallenteeseen löytyvät ITS Finlandin verkkosivuilta 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi